Dagens ämne: Musik.

Som ett försök att fördriva tid är det dags att skriva någon rad här. Nu är det bara en halvtimme kvar!

Dagens "ämne" eller vad man nu ska säga är musik. Satt och funderade för mig själv och kom fram till en hel del som jag nu ska dela med er. :) Jag får ofta höra att jag har dålig musiksmak. Fast vad är då musiksmak? För mig har musik så många olika betydelser. Jag är uppvuxen med musik och instrument. Som en hel av er vet så var ju min pappa musiklärare och spelade även med ett band. Så musiken har alltid funnits där under hela min uppväxt. Detta har gett mig en bred grund och fått mig att öppna ögonen (öronen) för många olika stilar. Min musiksmak baserar sig inte bara på ett band eller en genre, det är så mycket mer. Musik för mig är inte bara lite instrument och en trallvänlig text, det handlar om känslor, intryck, riktigt bra texter.


Olika musik har för mig olika tillfällen. Mitt liv har sitt eget soundtrack. Ibland kanske det är en rent ut sagt förjävlig låt, men den har sattit ton på en händelse eller ett minne. Oftast när jag sitter vid min dator och lyssnar kan det bli lite deathmetal efterföljt av en gammal westlife låt. Johnny Cash som följs av metallica.. Precis så varierat är det.
Jag beundrar sällan en musiker, jag beundrar oftast musiken dom skapar. Särskilt svag är jag för "riktig" musik, ingen nutida söndermixad datagjord pop. Gamla kända och okända artister och band står alltså högt i topp.

Egentligen så är det inte så mycket musik som jag tycker är rent ut sagt dåligt. Måste jag ändå välja så är finns det en radiokanal som alltid får mig att bli lite smått rabiat, P3. Kan lyssna en halvdag och höra max EN halvbra låt. Nej det ger mig nästan rysningar.. Annat som är lite svårt att stå ut med är punk med tester som "jag hatar världen". Meningslöst och omusikaliskt. Tycker jag då, andra får väl tycka vad dom vill.
Försöker dock att inte racka ner på en viss genre i sig eftersom jag hittills inte stött på en enda sorts musik där jag inte gillar åtminstone en låt.

I bilen däremot, där är det en annan femma. Oftast ligger det i en mp3-skiva med några olika kategorier som brukar vara så beskrivande som "svenskt" "finskt" "utländskt" "fest" och "lugna". Inom dessa mappar får sedan all möjlig musik samlas. Mest blir det musik som man kan innan och utantill, det är mycket roligare att sitta och tralla på. För det mesta lyssnas det en hel del på snowstorm, magnus uggla och annan svensk musik. Festmappen är oftast den roligaste av dom alla, dock med den sämsta musiken. Där samsas fjortisdunk med Elton John och Lady Gaga med 50-cent.. Så ja, nog kan jag förstå att man inte alltid tycker min musiksmak är vidare bra, men det är oftast människor som har "fastnat" i en speciell stil och som inte vill öppna sig för något annat som tycker det!

Och nu har jag alltså lyckets använda 24 minuter av den halvtimmen som fanns att spendera.

Ha det bra allihopa :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0